Eenzaam (broedend) eendje

Eenzaam (broedend) eendje

Berichtdoor kim » Ma Apr 12, 2010

Sedert vorig jaar (mei) zagen we een moedereend met haar jongen geschept worden door een wagen. De moeder ging er vandoor met 1 kuiken, 2 waren op slag dood, en eentje bleef gekwetst achter. Toen bleek dat de moeder niet meer geïnteresseerd was in haar jong, zijn we met haar naar de dierenarts gegaan, en sedertdien woont ze bij ons. Ze is intussen kerngezond en mankeert niets meer. De week voordien vond ik een jonge wilde duif (doffer), ook aangereden, gebroken vleugel en gescheurde kniebanden. Beide dieren groeiden samen op en werden gauw onafscheidelijk. Aangezien de duif nooit meer zal kunnen vliegen en ze erg op elkaar gesteld zijn, bewonen ze samen een ren van 13 x 4 meter.

Vorige week heeft ze op 2 dagen tijd 2 eitjes gelegd, nadat ze enkele weken voordien de hele buurt bijeen gekeeld had. Ze had verder geen oog voor de eitjes, dus heb de eitjes weggenomen. Sedert enkele dagen is ze soms een ganse dag niet te bespeuren, en gisteren ontdekte ik dat ze in een hoger hangende nest op (minstens) 4 eitjes zit te broeden. Uiteraard kunnen deze niet bevrucht zijn, aangezien ze in een afgesloten ren zit, en wat betreft de duif zullen we ons ook niet echt zorgen hoeven te maken veronderstel ik...

Ze is de laatste tijd heel aanhankelijk en gedraagt zich vreemd. De laatste 2 dagen maakt ze voortdurend van haar oren tegen mij en zet haar veren recht (ziet er plushig uit). Ze volgt me overal (niet van haar gewoonte). Voor de rest zit ze heel de dag op haar eieren.

Mijn vraag: 1) Moet ik de eieren NU wegnemen? En moet ik ze dan alle 4 vervangen? 2) moet ik bij haar een man zetten? Zal ze dan rustiger zijn? Nu of beter pas volgend jaar? 3) Zou het kunnen dat de duif denkt dat hij een eend is, en zou deze een andere mannetjeseend mogelijk als indringer kunnen bezien / zich buitengesloten gaan voelen? Of is dit allemaal te ver gezocht...?

Verder eet mijn eendje enkel muggelarven en wasmotlarven. Ze lust geen eendenvoer (strooi- noch drijfkorrel), ook geen brood, niks. Af en toe een beetje gebroken kippengraan en ook duivengraan, maar gek is ze daar niet van.

Ik heb 5 katten, 2 paarden, een minipaardje en vissen, maar van eendjes ken ik zo goed als niets. Alle reacties welkom!

Eendenleek (Belgë)
kim

Terug naar Info