De Guineaduif Columba guinea is een prachtige duif waar heel goed mee gekweekt kan worden. Het zijn forse middelgrote mooi gekleurde duiven die oorspronkelijk uit Afrika komen. Het verschil tussen de doffer en de duivin is niet gemakkelijk te zien. De doffers zijn iets forser en hebben iets grotere rode oogranden. Deze duiven zijn redelijk winterhart en kunnen mits ze over een vorstvrije plek beschikken om zich terug te trekken goed onze winters doorkomen.

Voeren doe ik ze met tortelduiven voer aangevuld met een handje kleinzaad en een mengsel van eivoer en wat universeel voer.
Tijdens de rui en zeker tijdens de tijd dat ze de jongen voeren verrijk ik het voer met levertraan en plak daar biergist aan vast. Dit voorkomt kromme borstbenen waar ik dan ook nooit last van heb,
Met een beetje geluk brengen ze drie nestjes per jaar groot
Na 15 dagen broeden door zowel de doffer als de duivin komen de jongen uit die ik dan 6 of 7 dagen later met een 7mm Aviornis ring kan ringen. Doffer en duivin zorgen ook samen voor de jongen en voeren beide met veel toewijding de jongen groot.
Ze worden ook al in het wit gekweekt
Het is een hele mooie duif voor wie met oorspronkelijke duiven wil beginnen. Doordat ze zo goed kweken is de prijs ook laag en voor iedereen betaalbaar.